اتاق سئو

وبسایتی در رابطه با سئو و مطالب مرتبط

اتاق سئو

وبسایتی در رابطه با سئو و مطالب مرتبط

در این وب سایت به معرفی سئو و نمونه کارها خواهیم پرداخت.

انواع سورفکتانت ها و کاربرد آنها

سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۰۸:۵۲ ق.ظ


عامل سورفکتانت، ACTIVE، SURFAce است.

سورفکتانت دارای یک قسمت آبدوست (چربی‌گر) و یک قسمت آبگریز (چربی‌دوست) است.

جزء آبگریز (لیپوفیل) اکثر سورفکتانت ها شامل یک زنجیره هیدروکربنی با طول متوسط ​​معمولاً 12-18 اتم کربن است که ممکن است حاوی یک حلقه معطر باشد. سورفکتانت به گونه ای عمل می کند که انتهای آبدوست به سمت آب و انتهای آبگریز از آب دور می شود. این به این دلیل است که سورفکتانت ها روی سطح تجمع می کنند و روی آن تأثیر می گذارند. در این مقاله با پیشگامان شمی همراه باشید.

کاربرد اصلی سورفکتانت ها در رنگ ها، چسب های امولسیونی است. جوهر شامپو حشره کش، خمیر دندان کپسول آتش نشانی، صابون، ساخت حشره کش. مواد بازیافتی لاستیکی؛ با واکس استفاده می شود. از سورفکتانت ها در صنایع غذایی نیز استفاده می شود.

سورفکتانت های غذایی موادی هستند که در تهیه بسیاری از محصولات غذایی مانند امولسیون ها، سوسپانسیون ها و ژل ها استفاده می شوند.

بسیاری از فرمول های غذایی حاوی مخلوطی از سورفکتانت (امولسیفایر) و هیدروکلوئیدها هستند. بسیاری از محصولات غذایی حاوی پروتئین هایی هستند که به عنوان امولسیفایر استفاده می شوند. در صنعت نانوایی، سورفکتانت ها به عنوان عوامل کف کننده، مرطوب کننده و امولسیفایر استفاده می شوند و برای حفظ چربی، بهبود بافت و افزایش عمر مفید استفاده می شوند.

در صنعت آرایشی و بهداشتی از سورفکتانت ها در شامپوها و نرم کننده ها، ژل ها، صابون ها و فوم ها استفاده می شود. سورفکتانت های سازگار با آب به عنوان امولسیفایر عمل می کنند و قطرات آب یا روغن را در کرم ها و لوسیون ها تثبیت می کنند.

سورفکتانت ها می توانند لیپیدها را در آب حل کنند و با آسیب رساندن به غشای سلولی، باکتری ها را از بین ببرند.

خواص سورفکتانت ها:

1- رابط:

غلظت تعادل یک سورفکتانت در نقطه تماس دو لایه بیشتر از غلظت آن در کل سطح هر لایه است. زیرا مقادیر کم این مواد می توانند کشش سطحی را کاهش دهند.

2- ساختار دو نوع سورفکتانت روی:

سورفکتانت ها از نظر حلالیت خواص متضادی دارند. یعنی برخی از گروه ها در فازهای قطبی و گروه های دیگر در فازهای غیر قطبی حل می شوند. این ویژگی با تعادل آب دوستی و چربی دوستی بیان می شود.

3- حلالیت:

برای اینکه سورفکتانت نامیده شود، گروه های تشکیل دهنده آن باید حداقل در یک فاز از سیستم مایع حل شوند.

4- قابلیت تشکیل میسل:

مولکول‌ها یا یون‌های سورفکتانت زمانی که غلظت آنها در محلول مایع به مقدار کم می‌رسد، توده‌های کوچکی به نام میسل را تشکیل می‌دهند.

5- ایستادن در محل تماس دو مایع:

مولکول‌ها یا یون‌های سورفکتانت لایه‌ای منظم را روی سطح تماس دو فاز مایع و گاز تشکیل می‌دهند که در آن مولکول‌ها به طور منظم جهت‌گیری می‌کنند.

6- امکانات اصلی:

یک سورفکتانت باید چندین نوع از این ویژگی ها را داشته باشد، این خواص عبارتند از: حذف (شستشو)، کف کردن، مرطوب کردن، امولسیون کردن، حل شدن و پخش کردن.

دسته های سورفکتانت ها:

تعداد مولکول های مختلف سورفکتانت تولید یا تولید شده در زمان های مختلف صدها یا هزاران است و این تعداد می تواند به میلیون ها مولکول سورفکتانت برسد.

هنگام محاسبه و طبقه بندی سورفکتانت ها، گروه های آبگریز را می توان 12 تا 18 اتم کربن در نظر گرفت.

زنجیره های هیدروکربنی به دست آمده از روغن های گیاهی یا چربی های حیوانی حاوی تعداد زوج اتم کربن هستند، اما زنجیره های هیدروکربنی به دست آمده از منابع پتروشیمی حاوی تعداد زوج و فرد اتم های کربن هستند.

انواع سورفکتانت ها:

سورفکتانت غیر یونی:

استرهای سوربیتول اسیدهای چرب

سوربیتول

سوربیتان مونو استئارات

تری استارت سوربیتان

سورفکتانت آنیونی

آلکیل سولفات ها شامل سولفات آمونیوم، لوریل سولفات، سدیم لوریل سولفات و آلکیل اتر سولفات های مرتبط هستند که به عنوان اتیل اتر سولفات سدیم (SLES) نیز شناخته می شوند. اینها رایج ترین سورفکتانت ها هستند و آلکیل کربوکسیلات (صابون) مانند استات سدیم را تشکیل می دهند. . سایر سورفکتانت های آنیونی شامل دیوکسیل سدیم سولفوسوکسینات (DOSS)، پرفلوئورواکتان سولفونات (PFOS)، آلکیل بنزن سولفونات های خطی (LABs) و سولفونات پرفلوروبوتان هستند. انواع تخصصی تر عبارتند از سدیم لوریل سارکوزینات و فلوروسورفکتانت های مبتنی بر کربوکسیلات مانند پرفلورونات، پرفلوروکتانوات (PFOA یا PFO).

سورفکتانت کاتیونیک

(HI&I) بسیاری از حلال های کاتیونی در بنزالکونیوم کلرید (BAC)، کلرید ستیل پیریدینیم (CPC)، کلرید بنزتونیم (BZT) به عنوان آفت کش ها، قارچ کش ها و غیره استفاده می شوند. سایر حلال های کاتیونی عبارتند از: استیل تری متیل آمونیوم برومید (CTAB) و استیل تری متیل آمونیوم کلرید (CTAC).

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۲/۰۸/۳۰
  • ۸۰۹۷ نمایش
  • سپیده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی