اتاق سئو

وبسایتی در رابطه با سئو و مطالب مرتبط

اتاق سئو

وبسایتی در رابطه با سئو و مطالب مرتبط

در این وب سایت به معرفی سئو و نمونه کارها خواهیم پرداخت.

کیو آر کد یا بارکد دو بعدی چیست؟

يكشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۷ ق.ظ

کد QR یا بارکد دو بعدی چیست؟

بدون شک شما بارکدهای مربعی را روی کاتالوگ های تبلیغاتی، بسته های پستی، منوی رستوران ها و صورت حساب ها دیده اید. این مربع‌های سیاه و سفید یا کدهای QR توسط دوربین تبلت یا گوشی هوشمند اسکن می‌شوند و به اطلاعاتی تبدیل می‌شوند که فعالیت‌های روزانه شما را ساده می‌کنند. در این مقاله بارکد یا کد QR دو بعدی جامع، انواع و کاربردهای آن در زندگی روزمره را ارائه می دهیم. پس با ما همراه باشید تا با مزایای استفاده از این فناوری بیشتر آشنا شوید.

بارکد یا کد QR دو بعدی چیست؟

کد QR نوعی کد ماتریسی است که در سال 1994 توسط شرکت ژاپنی Denso Wave توسعه یافت. کد QR یک نماد نوری قابل خواندن توسط ماشین است که حاوی اطلاعاتی در مورد مورد مربوطه است. از سوی دیگر، کد قابل خواندن توسط ماشین با مجموعه ای از مربع ها و مشکی است و برای ذخیره URL ها و سایر اطلاعات خوانده شده توسط دوربین در تلفن هوشمند استفاده می شود.

کد QR (کد پاسخ سریع) بارکدی است که به راحتی توسط دستگاه های دیجیتال و گوشی های هوشمند خوانده می شود. بارکدهای دوبعدی داده ها را به صورت مجموعه ای از پیکسل ها در یک شبکه مربع ذخیره می کنند. یکی از زیرمجموعه های تویوتا، یک شرکت ژاپنی به نام Denso Wave، اولین کد QR را در سال 1994 با هدف دستیابی به روشی دقیق تر برای ردیابی وسایل نقلیه و قطعات ساخته شده اختراع کرد. سرانجام Denso Wave کد QR خود را در دسترس عموم قرار داد و اعلام کرد که از پتنت خود استفاده نمی کند. به این معنا که هرکسی می تواند کد خود را با این فناوری ایجاد کند.

بارکدهای دو بعدی یا کدهای QR تکاملی از بارکدهای سنتی یک بعدی هستند. این کدها می توانند داده هایی با حداکثر 7000 رقم و 4000 کاراکتر مانند علائم نگارشی و کاراکترهای خاص را ذخیره کنند. اطلاعاتی مانند شماره تلفن یا آدرس اینترنتی نیز با این کدها بدون هیچ مشکلی رمزگذاری می شوند.

دوربین های گوشی های هوشمند می توانند به راحتی این کدها را اسکن کرده و به داده های ذخیره شده در آنها دسترسی داشته باشند. اگر گوشی شما این ویژگی را ندارد، می‌توانید به Google Play بروید و برنامه‌های مختلفی را برای اسکن این نوع کدها پیدا کنید.

انواع کد QR (کد QR) از نظر طراحی و عملکرد

کدهای QR از نظر طراحی و عملکرد بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و اساساً هر کدام در دو دسته استاتیک و پویا قرار می گیرند.

کد QR استاتیک

اطلاعات ذخیره شده در کدهای ثابت را نمی توان به هیچ وجه تغییر داد یا ویرایش کرد. به همین دلیل، آنها برای ذخیره داده های استاتیک ایده آل هستند. نمونه‌هایی از برنامه‌های کد دوبعدی در دنیای امروز، اطلاعاتی مانند رمز عبور وای‌فای، شماره کارمند یا کدهای دستوری هستند که تغییر نمی‌کنند و کدهای رویداد را به صورت انبوه تولید می‌کنند.

خوبی این کدها این است که تاریخ انقضا ندارند. به طوری که کار شما پس از ذخیره اطلاعات و تنظیم محتوا انجام می شود. اگر اصلا قصد ویرایش و ویرایش اطلاعات خود را دارید، بهتر است کدهای قدرتمند را انتخاب کنید.

کدهای QR پویا

با استفاده از کد پویا؛ شما حق دارید در هر زمان تغییرات لازم را در داده های خود ایجاد کنید. دلیل این امر این است که اطلاعات موجود در کد باینری در خود کد ذخیره نمی شود. تصویر کد مخاطبان شما را به URL مشخص شده هدایت می کند. به عنوان مثال، یک رستوران می تواند مشتریان خود را با یک کد فعال به منوی وب سایت خود هدایت کند. یکی از مزیت های اصلی این کدها عدم دسترسی به اطلاعات شخصی کاربر است. زمان صرف شده؛ مکان و دستگاه تنها اطلاعاتی هستند که در طول هر اسکن مشاهده می شوند.

انواع کد QR (کد QR) از نظر کاربرد

نوع کد QR را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد. به عبارت دیگر، هر یک از این کدها دارای یک عملکرد خاص و منحصر به فرد هستند که در خدمت یک برنامه خاص هستند.

کد QR میکرو

این کدها که در اندازه های مختلف موجود هستند، کاربرد محدودی دارند. به طوری که هر اسکنر نمی تواند اطلاعات ذخیره شده در آن را استخراج کند. کوچکترین میکروکد دو بعدی ماژول 11x11 است که حداکثر 21 کاراکتر الفبایی عددی را رمزگذاری می کند.

Cod Micro QR

کدهای QR مدل 1

این نوع کد دو بعدی نمونه اولیه Micro QR و Model 1 است. تا 468 بایت داده را ذخیره می کند و 707 کاراکتر الفبایی عددی را رمزگذاری می کند.

کد QR مدل 2

QR Code Model 2 ارتقاء مدل 1 است و تراکم داده بالاتری دارد. این نوع کد دو بعدی که می تواند تا 4296 کاراکتر الفبایی عددی را ذخیره کند، پرکاربردترین کد دو بعدی است.

کد IQR

IQR یک کد ماتریسی دو بعدی است که می تواند حجم زیادی از اطلاعات را ذخیره کند. تعداد کاراکترهایی که می توان در این بزرگترین ماژول کد (422x422) ذخیره کرد، 40000 کاراکتر عددی است. در مواردی که فضا مشکل دارد، این طناب ها به اشکال مختلف مستطیل یا مربع ایجاد می شوند.

کد IQR

طبخ زعفران

کدهای Secure Quick Response یا SQR بارکدهای دو بعدی هستند که حاوی مقدار زیادی اطلاعات هستند. این کدها به دلیل امنیت بالایی که دارند برای ذخیره داده های حساس استفاده می شوند و هیچ اسکنر نمی تواند داده های موجود در آنها را حذف کند.

کد FrameQR

این نوع کد QR یک کد با قاب انعطاف پذیر است که می تواند حاوی اطلاعات بزرگی مانند تصاویر، تصاویر یا عکس ها باشد.
 

کدهای QR یا بارکدهای دو بعدی چگونه کار می کنند

کد QR شامل مربع‌های سیاهی است که در یک شبکه یا ماتریس روی پس‌زمینه سفید چیده شده‌اند. هنگامی که یک کد دو بعدی با یک اسکنر اسکن می شود، الگوی منحصر به فرد کد به داده های قابل خواندن توسط انسان تبدیل می شود. در واقع، اسکنر اطلاعات را از الگوهای موجود در ماتریس استخراج می کند و از آنجا می توانید به هر وب سایتی که می خواهید بروید، به آدرس ایمیل ذخیره شده در کد دسترسی پیدا کنید یا اطلاعات محصول را دریافت کنید.

این کد می تواند اطلاعات بیشتری را نسبت به بارکد سنتی ذخیره کند و می تواند چهار حالت داده را مدیریت کند:

حالت دیجیتال

این حالت کارآمدترین حالت ذخیره سازی در نظر گرفته می شود و از اعداد اعشاری 0 تا 9 استفاده می کند و می تواند حداکثر 7089 کاراکتر داشته باشد.

حالت الفبایی

این نوع پردازش داده در یک کد QR برای ارقام اعشاری از 0 تا 9، حروف بزرگ الفبا، علائم نگارشی، نمادهای $، ٪، *، +، - و فاصله استفاده می شود. نوع حروف الفبا امکان ذخیره حداکثر 4296 کاراکتر را در یک کد دو بعدی فراهم می کند.

سیستم بایت

حالت بایت برای کاراکترهای مجموعه کاراکترهای ISO-8859-1 است که اجازه می دهد تا 2953 کاراکتر در یک کد QR ذخیره شود.

لمس کردن

این روش دستکاری داده ها در کدهای دو بعدی برای رمزگذاری کاراکترهای ژاپنی استفاده می شود. این حالت که برای اولین بار توسط Denso Wave ساخته شد، کارایی چندانی ندارد و به کاربران اجازه می دهد تنها 1817 کاراکتر را ذخیره کنند.

کاربردهای کد QR در دنیای امروز ما

دو کد منطقه یا کد QR در دنیای امروز ما کاربردهای زیادی دارند. امکاناتی که این کد ارائه می دهد بی پایان است. در زیر، برخی از احتمالات و کاربردهای کدهای دو بعدی را مورد بحث قرار داده ایم:

بسیاری از شرکت ها از کدهای QR در کمپین های خود استفاده می کنند. زیرا این یک راه سریعتر برای هدایت افراد به وب سایت شما است.

اگر محصولی را در کاتالوگ یک برند مشاهده کردید، با اسکن بارکد آن می توانید مستقیماً به صفحه محصول در وب سایت برند هدایت شوید.

یک کد QR که روی بسته‌های محصول قرار می‌گیرد اطلاعات بیشتری در مورد محصول، ویژگی‌ها، قیمت، اصالت محصول و موارد دیگر در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

این کدها که در ابتدا در صنعت خودروسازی و برای ردیابی قطعات ایجاد شدند، این روزها در صنایعی که نیاز به ردیابی دقیق محصولات و لوازم دارند، بسیار کاربردی هستند.

بارکدهای دوبعدی کمک زیادی به صنعت پست در سراسر جهان کرده اند. کارکنان پست با درج این بارکدها به راحتی می توانند اطلاعات بسته پستی را مطالعه کنند.

در رستوران ها، مشتریان می توانند یک بارکد دو بعدی را برای دسترسی بهتر و راحت تر به منوی رستوران اسکن کنند.

با قرار دادن یک کد QR در پشت کارت اعتباری خود، می توانید مستقیماً به صفحه LinkedIn خود یا سایر شبکه های اجتماعی پیوند دهید.

یکی از رایج ترین کاربردهای کدهای QR ارسال و دریافت اطلاعات پرداخت شماست.

مجموعه های آموزشی یکی از فضاهایی هستند که کد QR ابتدایی ترین کاربرد را دارد. دانشجویان با اسکن کدهای دو بعدی می توانند به موضوعات درسی موسسه مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر وجود دارند که بارکدهای دو بعدی و کدهای QR را ایجاد کرده اند که امروزه در زندگی ما ضروری هستند.

امیدواریم این مقاله شما را به آشنایی بیشتر با کد QR یا فناوری بارکد دو بعدی و کاربرد آن در دنیای امروز راهنمایی کند. به یاد داشته باشید که می توانید اطلاعات خود را از طریق یک کد QR با مخاطبان و مشتریان خود به اشتراک بگذارید و از مزایای این فعالیت برای کسب و کار خود بهره مند شوید.
 

مشاهده متن کامل: کیو آر کد چیست؟

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۲/۰۴/۱۱
  • ۱۷۶۰۹ نمایش
  • سپیده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی