گیربکس چیست؟
به احتمال زیاد با نحوه کار گیربکس ماشین آشنا است ، اما تاکنون فکر کرده است که تجهیزات مورد استفاده چگونه است. گیربکس یکی از قسمتهای اصلی خودرو است که در این مقاله و وظایف و انواع آن بررسی خواهیم کرد. جعبه دنده ، که به عنوان انتقال نیز شناخته می شود ، یک قطعه مکانیکی است که به انتقال قدرت چرخ ها به چرخ ها با استفاده از روابط دنده های مختلف کمک می کند. این قطعه معمولاً بین پیشران و چرخ ها نصب شده است و از چندین چرخ ، محور و یاطاقان تشکیل شده است. جعبه دنده به تمایل به پیشران از طریق کلاچ متصل می شود ، که باعث می شود پیشرانه و گیربکس به طور موقت در دنده نباشد. هدف اصلی گیربکس تحویل مقدار صحیح انرژی و گشتاور به چرخ ها با سرعت های مختلف است تا ماشین بتواند بهتر کار کند.
اجزای اصلی گیربکس ماشین
قطعات اصلی مورد استفاده در گیربکس به شرح زیر است:
Axis Clutch: این قطعه از نیروی پیشرانه استفاده می کند و آن را به قسمت های دیگر منتقل می کند. کلاچ متصل به محور مربوط به پیشران و قسمت های دیگر است و هنگامی که کلاچ درگیر است ، محور شروع به چرخش می کند.
محور موبایل: دومین قطعه اصلی گیربکس به نام Axis در حال حرکت نامیده می شود و چندین اندازه مختلف وجود دارد که می تواند گشتاور کافی برای جابجایی خودرو تولید کند.
محور اصلی: این قطعه به عنوان محور خروجی ارائه شده توسط جفت اساسی خودرو نیز شناخته می شود. دندانهای این محور دنده ها را نرم می کنند.
بلبرینگ: این مؤلفه ها باعث می شود که محور چرخش به درستی کار کند و اصطکاک را کاهش دهد.
چرخ ها: قطعاتی وجود دارد که انرژی را از یک محور به دیگری منتقل می کنند. جفت انتقال از طریق چرخ ها به میزان دندان ها و ابعاد چرخ بستگی دارد.
صنایع گیربکس پولادین پارت را دنبال کنید.
انواع جعبه دنده
دو نوع اصلی گیربکس مورد استفاده در اتومبیل ها دستی و اتوماتیک هستند. گیربکس اتوماتیک در انواع مختلفی از جمله مبدل گشتاور ، متغیر مداوم یا CVT ، دستی اتوماتیک یا AMT و اختلافات دوگانه رخ می دهد. اینها برخی از این گیربکس ها هستند:
جعبه دنده دستی
همانطور که از این نام دلالت دارد این نوع گیربکس ، راننده به صورت دستی اجرا می کند و یک پدال کلاچ در ماشین وجود دارد. گیربکس دستی قیمت پایین تر و هزینه کمتری نسبت به انواع اتوماتیک دارد. گیربکس دستی در برخی از کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه محبوب تر است ، زیرا هزینه های نگهداری آنها پایین تر است.
جعبه دنده اتوماتیک
در این نوع گیربکس ، تغییر دنده به طور خودکار انجام می شود و نیازی به مداخله کنترل کننده ندارد. گیربکس اتوماتیک از سنسورهای الکترونیکی برای تأیید سرعت تغییر ماشین و دنده استفاده می کند. در چنین گیربکس ها ، راننده راحتی بیشتری خواهد داشت ، اگرچه هزینه های پیچیدگی و نگهداری از جمله مضرات وی است.
- ۰۳/۱۲/۱۸
- ۱۸ نمایش