اتاق سئو

وبسایتی در رابطه با سئو و مطالب مرتبط

اتاق سئو

وبسایتی در رابطه با سئو و مطالب مرتبط

در این وب سایت به معرفی سئو و نمونه کارها خواهیم پرداخت.

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

آکنه روزاسه (علائم، علل و روش های درمان و پیشگیری) آکنه روزاسه (علائم، علل و روش های درمان و پیشگیری)
روزاسه یا آکنه روزاسه یک بیماری پوستی شایع است که به عنوان آکنه بزرگسالان نیز شناخته می شود. این بیماری پوستی با قرمزی و پرخونی عروق پوست صورت یا علائم چشمی روزاسه چشمی همراه است.
خوشحالم که روزاسه با آکنه و لوپوس بسیار متفاوت است. این بیماری مسری نیست، اما لازم است با علائم و روش های پیشگیری و درمان آن آشنا شوید. من فاطمه حبشی هستم و در مورد روزاسه، علل، علائم و روش های پیشگیری و درمان آن صحبت خواهم کرد. من این را در آموزش پاکسازی پوستم نیز به طور کامل پوشش می دهم.
یکی از علائم آکنه روزاسه
روزاسه پوستی چیست؟
آکنه روزاسه بثوراتی است که با قرمزی صورت، تلانژکتازی (رگ‌های خونی بزرگ در پوست)، قرمزی، پاپول‌ها و پوسچول مشخص می‌شود. بنابراین می توان گفت که این بیماری از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
جزء التهابی: این جزء باعث ایجاد پاپول و جوش در پوست صورت می شود.
جزء عروقی: این جزء باعث تورم و قرمزی پوست صورت می شود.
چه چیزی باعث بروز روزاسه می شود؟
بیماران مبتلا به این بیماری پوستی معمولاً بالای 30 سال سن دارند، بنابراین به آن آکنه بزرگسالان نیز می گویند، اما باید بدانید که روزاسه در کودکان نیز ممکن است رخ دهد. علت روزاسه ناشناخته است.
علائم و نشانه های پوست صورت آکنه روزاسه
علائم پوستی شامل بثورات و زخم های روی پیشانی، گونه ها، بینی و اطراف چشم ها (روزاسه چشمی) است. در این بیماری قرمزی یا اریتم پوست صورت و پرخونی عروقی به صورت تلانژکتازی وجود دارد. تعداد پاپول ها و پوسچول ها معمولا کمتر از 10 عدد است، اما در موارد شدید بیماران با تعداد زیادی جوش، تلانژکتازی، اریتم منتشر، پوست چرب و ادم یا تورم بینی و لب ها مراجعه می کنند.
همچنین بخوانید: آشنایی با طلا درمانی و جفت درمانی (با دوره های آموزشی ویژه)
التهاب مزمن و عمیق بینی باعث ضخیم شدن غیر قابل برگشت پوست بینی و بزرگ شدن آن می شود که به آن رینوفیما گفته می شود و معمولا در مردان رخ می دهد. در موارد نادر، پاپول ها ممکن است پوست سر، پشت و بالا و پایین بدن را درگیر کنند.
فرآیند روزاسه به چهار مرحله تقسیم می شود. در مرحله اول قرمزی گذرا وجود دارد که خود به خود یا تحت تاثیر عوامل تشدید کننده ایجاد می شود و پس از مدتی می افتد. در مرحله دوم این قرمزی پوست باقی می ماند. در مرحله سوم قرمزی و تورم مداوم صورت و گاهی جوش های چرکی وجود دارد.
مرحله چهارم این بیماری نیز شامل رینوفیم است که منجر به بزرگ شدن غدد چربی زیر پوست در ناحیه گونه و بینی می شود و باعث تورم غیر طبیعی بینی و گونه ها می شود. این تغییر شکل و برآمدگی ضخیم به خصوص در نیمه پایین بینی به وضوح قابل مشاهده است. توجه داشته باشید که سه مرحله اول در خانم ها و مرحله چهارم بیشتر در آقایان دیده می شود.
روزاسه چشم چیست؟
روزاسه می تواند روی چشم ها تأثیر بگذارد و علائم چشمی ایجاد کند. این علائم عبارتند از:
تورم خفیف چشم همراه با درد و ناراحتی، احساس جسم خارجی در چشم و اشک ریزش، پرخونی ملتحمه، درگیری چشم ها به صورت تلانژکتازی، بلفاریت، کراتوپاتی صورت نقطه گذاری و نافذ، نازک شدن و عروقی شدن قرنیه.
روزاسه چگونه تشخیص داده می شود؟
تشخیص بر اساس ارزیابی بالینی است و معمولاً نیازی به آزمایش نیست. اما اگر تومورها طبیعی باشند و علائم بیماری را ایجاد نکنند، کشت باکتریایی برای رد فولیکولیت انجام می شود.
Waca uga: ویال پوست درمانی چیست؟ (درباره کوزه های مشی و جوانساز)
همچنین، اگر زخم پوسته پوسته باشد، با آزمایش هیدروکسید پتاسیم، کرم حلقوی (عفونت قارچی پوست) بررسی می‌شود.
تفاوت روزاسه، لوپوس و آکنه چیست؟
بیوپسی ممکن است برای تشخیص لوپوس و افتراق آن از روزاسه انجام شود. علاوه بر این، لوپوس یک بیماری سیستمیک است و معمولاً علائم غیر جلدی نیز دارد. آنتی بادی های ANA در لوپوس مثبت هستند اما در روزاسه معمولا مثبت نیستند.
با توجه به تفاوت روزاسه و آکنه، کومدون ها (سرسفیدهای کوچک) در روزاسه وجود ندارند، اما در آکنه به وفور یافت می شوند. علاوه بر این، سابقه و سن بیمار به افتراق این دو بیماری کمک می کند.
سیر و پیش آگهی بیماری چگونه است؟
خوردن غذاها و نوشیدنی های گرم، نوشیدن الکل (شراب قرمز)، یا قرار گرفتن در معرض گرما و نور خورشید می تواند روزاسه را بدتر کند. بنابراین به بیماران توصیه می شود از مصرف این فرآورده ها پرهیز کنند.این بیماری مزمن بوده و سالیان سال طول می کشد.در این مدت ممکن است بیماری به طور ناگهانی ظاهر شود و یا علائم به تدریج ظاهر شوند.
درمان روزاسه پوست
مواد غذایی و آرایشی
بیمار باید از نوشیدنی ها و غذاهای تند و همچنین الکل و شراب قرمز پرهیز کند. این غذاها می توانند بیماری را تشدید کنند.
اجتناب از نور خورشید قانون اساسی این بیماری است و بیمار باید از ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کند. پودرهای آرایشی با پایه سبز رنگ قرمزی این مواد زائد را نیز می پوشانند.
داروهای موضعی
ژل یا محلول مترونیدازول (مانند متروژل) می تواند برای درمان روزاسه با مترونیدازول استفاده شود. لوسیون سولفاستامید با مترونیدازول موضعی بسیار موثر است. علاوه بر این، استفاده از سولفاستامید و گوگرد (Sulfacet-R یا AVAR) برای پوست های چرب بسیار مفید است. این دارو به صورت رنگی و بی رنگ موجود است. AVAR به صورت کرم یا ژل موجود است. یک محصول سبز خاص از AVAR به شکل کرم و ژل می تواند قرمزی پوست را پنهان کند.
استفاده از ژل کلیندامایسین (Clindagel) یا محلول، تامپون یا لوسیون کلیندامایسین و اریترومایسین نیز موثر است.
همچنین بخوانید : T-Zone روی صورت چیست و اهمیت شناخت آن چیست؟
در طی 2 تا 4 هفته درمان با دوز بالای آنتی بیوتیک خوراکی، بثورات معمولاً کنترل می شوند. در بسیاری از موارد، این مدل به مقادیر پایین پاسخ می دهد. مترونیدازول خوراکی 250 میلی گرم در موارد مقاوم قابل استفاده است.
صابون مناسب
استفاده از صابون های مناسب می تواند در درمان این عارضه بسیار موثر باشد. صابون حاوی 10 درصد سولفاستامید و 5 درصد گوگرد بهترین صابون برای درمان روزاسه محسوب می شود.
درمان روزاسه چشمی
علائم چشمی این بیماری با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان می شود. پس از بهبود بیماری، مصرف دارو باید قطع شود یا به تدریج قطع شود. میزان پاسخ پس از درمان غیرقابل پیش بینی است. عودها باید درمان شوند و پس از آن برای کنترل کافی دوز باید به تدریج به کمترین دوز ممکن کاهش یابد. برای موارد مزمن و عود کننده یا بدون پاسخ، ایزوترتینوئین مانند آکوتان، روآکوتان یا دکوتان باید به مدت 20 هفته استفاده شود.
درمان رینوفیما با لیزر
رینوفیما با جراحی الکتریکی (الکتروجراحی)، جراحی لیزر دی اکسید کربن و جراحی پلاستیک درمان می شود.
نکات مهم در مورد روزاسه
در موارد نادر، این بیماری می تواند باعث ایجاد ضایعات گرانولوماتوز به نام روزاسه گرانولوماتوز، شبیه به لوپوس یا سارکوئیدوز شود. بیماران ممکن است تورم یا ادم طولانی مدت صورت را تجربه کنند. مطالعات بسیاری اثربخشی ژل کروموفوریک همراه با فتوتراپی را در درمان این بیماری تایید کرده اند.
اگر بیماران پس از درمان طولانی مدت با استروئیدهای موضعی استفاده از این کرم ها را متوقف کنند، ضایعات پوستی مشابه این بیماری به نام استروئید روزاسه ایجاد می شود. در نتیجه، تشدید سریع و شدید با پاپول و پوسچول رخ می دهد. در آن زمان بیمار به مصرف داروی مسبب ادامه می دهد و در نتیجه این چرخه معیوب تکرار می شود.

آکنه روزاسه (علائم، علل و روش‌های درمان و پیشگیری)
 

  • سپیده